Херсонщина – територія «білої» соціології

Ініціатор проекту – Херсонське обласне відділення Соціологічної асоціації України

Сумний досвід попередніх виборчий кампаній в Україні свідчить про те, що на виборах 2012 р. будуть використовуватися брудні технології, зокрема маніпуляції за допомогою псевдосоціологічних методів – заангажована публікація результатів досліджень, публікація фальшивих рейтингів, маніпуляційні, так звані «формуючі» опитування тощо. Крім того, цілком вірогідним є звичайне некваліфіковане використання соціологічних даних.

Ціль проекту – створення умов для якісного та етичного функціонування електоральної соціології під час віборів-2012 у Херсоні та Херсонській області.

Завдання – формування навичок орієнтації виборця у світі електоральної соціології, підвищення соціологічної культури редакторів, журналістів, співробітників штабів та НУО, представників влади і виборців взагалі, протидія використанню «соціології» з маніпулятивною метою на Херсонщині, підвищення якості виборчих процесів в Херсонській області.

Заплановані заходи: інформаційна кампанії, що допомагатиме виборцю відрізнити справжню соціологію від фальшивої; експертиза соціологічних досліджень, результати яких оприлюднюються під виборчої кампанії в ЗМІ, блогосфері, передвиборчих матеріалах; моніторинг місцевих ЗМІ, інтернет-видань, популярних блогів, сайтів партій та кандидатів, передвиборчих матеріалів на предмет зловживання «соціологією», поширення інформації про основні положення Кодексу професійної етики соціолога.

Короткострокові завдання – підвищення соціологічної культури херсонських редакторів, журналістів та працівників передвиборчих штабів і НУО, підвищення якості соціологічної інформації в херсонських ЗМІ та передвиборчих матеріалах, в тому числі, аналітичних, оперативні попередження про фальшиву «соціологію», протидія «чорній соціології».

Довгострокові завдання – підвищення соціологічної культури виборців, підвищення демократичних стандартів виборчого процесу в Херсонській області.

В електоральній історії Херсонської області існує чимало прикладів використання брудної «соціології» і фактів оприлюднення соціологічних даних з порушення норм. Це все дезорієнтує виборців і шкодить виборчому процесові. Причини цього криються як у недостатній кваліфікації журналістів та штабних працівників або осіб відповідальних за це, або звичайна нечесність. Запобігти цім негативним явищам може підвищення соціологічної кваліфікації редакторів, журналістів і штабних працівників (навчальні семінари, публікації та виступи в ЗМІ), представників влади та громадський контроль соціологічних даних, виконаний фаховими соціологами. ХОВ САУ є єдиною НУО в Херсонській області, яка має ресурси для виконання цих завдань – всі дипломовані соціологи-науковці Херсону є членами ХОВ САУ, які мають досвід роботи у цій сфері.

З іншого боку соціологічна культура населення Херсонської області є достатньо низькою. Відсутністю вміння «читати» елементарну соціологію, інтерпретувати соціологічну інформацію і користуються деякі не чисті на руку політтехнологи. Інформаційному простору на Херсонщині бракує матеріалів, що стосуються соціологічного лікнепу.

Деякі публікації, що показують гостроту проблеми та громадську активність членів ХОВ САУ у цій сфері:

Коло порушуваних питань: Методологічні засади соціологічних досліджень, вибірка і похибка дослідження, валідність даних соціологічних досліджень, інтерпретація даних електоральних досліджень, електоральні рейтинги та їх різновиди, прогнозування на виборах, соціологія в Україні, Кодекс професійної етики соціолога, стандарти оприлюднення соціологічної інформації, соціологія і журналістика, основні помилки під час використання соціологічних даних у ЗМІ, журналіст як соціолог, базова соціологічна термінологія, провідні українські соціологічні центрі та соціологи тощо.

Протягом цього періоду проводитиметься моніторинг друкованих ЗМІ, інтернет-видань, телевізійних програм, популярних політичних блогів, передвиборчих матеріалів (агітаційних та аналітичних) в процесі якого буде вестися контроль використання соціології в наданих матеріалах на основі професійної соціологічної експертизи з урахуванням дотримання норм Кодексу професійної етики соціолога. В разі виявлення порушень будуть оприлюднюватися критичні матеріали. Якщо ці порушення будуть носити відверто маніпуляцій ний характер допускаються проведення прес-конференцій, передача інформації відповідним інституціям, що займаються захистом прав виборців тощо.

Протягом терміну дії проекту (липень-грудень 2012 р.) в відкритому інформаційному просторі поширюватимуться статті, трансляції, матеріали за темами:

  • Соціологічні центри – кому довіряти, а кому — ні?
  • Кодекс професійної етики соціолога і його засади
  • Як в домашніх умовах провести експертизу соціологічного дослідження
  • Обережно: псевдосоціологія!
  • Які бувають політичні рейтинги і як в них орієнтуватися
  • Як працює екзит-пол

Перебіг проекту:

  1. 6 липня. Опубліковано статтю «Обережно: «соціологічна» фальсифікація»
  2.  7 липня. Дискусія у фейсбуку за результатами публікації
  3.  9 липня. Надруковано статтю «Руководитель херсонских социологов Николай Гоманюк о правах потребителя социологии»
  4. 1 жовтня. Надруковано статтю «Неизвестная «всеукраинская служба» начала свою деятельность с опроса на Херсонщине»
  5. 10 жовтня. Надруковано статтю «Количество псевдосоциологических исследований на Херсонщине увеличивается»
  6. 20 січня 2013 р. Надруковано статтю ««Серая» социология получает официальную поддержку в Херсоне»
  7. 19 січня 2013 р. Надруковано статтю «Херсонський вісникЪ» делает неуклюжую попытку апеллировать к общественному мнению»
  8. 30 жовтня 2014 р. Надруковано статтю Гоманюк Н. «Социология» – с потолка. – Газета «Вгору»

Підсумовуючи результати діяльності проекту під час виборів-2012 можна сказати, що порівняно з іншими виборчими компаніями кількість псевдосоціологічних матеріалів суттєво збільшилася за рахунок публікацій в інтернет-виданнях. Більшість маніпуляцій них матеріалів видавалася під брендами невідомих або взагалі неіснуючих організацій. Всі вони були спрямовані на підвищення рейтингу кандидатів по одномандатних мажоритарних округах. Матеріали фальшивих соцопитувань майже завжди маскувалися соціологічними атрибутами, що дає нам підстави вважати, що соціологічна культура принаймні фальсифікаторів зростає.

Після завершення проекту організація продовжує працювати у напрямку підвищення соціологічної культури громадян – і не тільки у виборчій сфері. Планується підтримувати діяльність мережі учасників семінарів шляхом залучення їх до участі у заходах ХОВ САУ – засіданнях (в якості асоційованих членів), науково-практичних конференціях, інших масових заходах. Моніторинг також буде продовжуватися далі – але контролюватися будуть найбільш популярні ЗМІ, як це робилося і до початку проекту.
Закликаємо усіх небайдужих взяти участь у проекті!
Проект не фінансується жодною фундацією або політичною силою і є абсолютно волонтерським.